Frågelådan


Om frågelådan?

Vi vill jättegärna att du skickar in dina frågor till Credo Junior! Det kan vara frågor om Gud, Jesus, Bibeln eller annat som handlar om skolan och kristen tro, eller om Credo Junior.

Skriv din fråga på ett vykort eller i ett brev och skicka det till:

JUNIOR, Credo Fjällgård, Mossvägen 6, 780 68 Transtrand.

Du kommer att få ett svar med posten efter någon vecka. Därför är det viktigt att du också skriver din egen adress i brevet du skickar. Du kan också be en vuxen att mejla in din fråga till oss.

På den här sidan kommer vi att lägga upp några av frågorna vi får in tillsammans med svaren, så att andra också kan läsa dem.

Frågelåda.png

FRÅGOR & SVAR

Vad betyder det att Gud inte är gammal utan att han är evig? (Bosse 8 år, Credo fjällgård)

Gud påverkas inte av tiden. För det är han som har skapat tiden. Gud står utanför tiden. Det är det som menas med att Gud är evig. Jag bor i ett hus som är gammalt. Det är över hundra år. Men det har inte alltid funnits. Förut stod ett annat hus här och långt innan dess var det säkert skog och inga människor bodde här. Och om inte människor hade målat och lagat vårat hus massor av gånger skulle det ha varit ett gammalt ruckel nu. Inte ens jorden har alltid funnits och jorden blir också gammal och behöver skötas om för att inte förstöras. Men Gud har alltid funnits. Han fanns före allting. Och Gud blir inte gammal och trött och sjuk. Han påverkas inte av tiden. För det är han som har skapat tiden. Gud står utanför tiden. Det är det som menas med att Gud är evig. Det betyder också att Gud alltid kommer att finnas. Han kan inte dö eller försvinna. Och allt som hör ihop med honom kommer också att alltid finnas. Kärlek kommer alltid att finnas men inte hat. Liv kommer alltid att finnas men inte död. Gud blir inte gammal och förändras. Men vi blir äldre och förändras varje dag. Men om vi hör ihop med Gud kommer vi också att kunna finnas för alltid. Precis som kärleken och livet. Livet utanför tiden. Det är det som kallas det eviga livet. Och Jesus säger ju att den som tror på honom har evigt liv. /Hälsningar Lars

När jag ber en bön så får jag inget svar. Varför? (Sabina åk 2, Smögen)

Gud hör dig alltid när du ber till honom. Han älskar dig och bryr sig alltid om dig. Hej Sabina. Tack för din fråga och alla fina hjärtan du hade ritat i brevet. Gud hör dig alltid när du ber till honom. Han älskar dig och bryr sig alltid om dig. Men det kan ta lite tid för oss att märka hur han svarar på våra böner. I bibeln står det ibland att människor kan höra Guds röst men det är kanske inte det vanligaste. Istället svarar han genom att förändra saker. Han kan förändra hur du och andra människor tänker, känner och hur vi gör i olika situationer. Han lyssnar och han gör alltid något. Men vi får inte alltid det som vi ber om.Ibland säger han ”ja”. Ibland säger han ”nej” om det är något som inte skulle vara bra för dig eller någon annan. Ibland säger han kanske ”vänta” för han vet vaddet är du vill och han vill ge dig det men det är inte rätt tid ännu. När du ber ska du därför vara uppmärksam påvad som händer omkring dig den närmaste tiden. Om du är alldeles tyst och stilla och tänker på Gud och din bön kan det också hända att du får en tanke eller ser enbild eller får hör ord (med dina öron eller inne i huvudet) som svar på din bön. /Hälsningar Lars

Har du någon fråga till oss?

Vi vill gärna höra den! Skicka in din fråga till Credo Junior, så svarar vi dig!